Voor kinderen/tieners om zelf te lezen:

Ontdek welk avontuur schuilt in ‘een probleem’. Ga mee op reis en vind de juiste koers!

En nu denk je misschien, op avontuur?  Waar heb je het over. Ik heb een probleem, of mijn ouders of school vinden dat ik een probleem heb, namelijk….

  • School is niet leuk
  • Ik heb veel ruzie met andere kinderen
  • Ik heb last van andere kinderen
  • Ik word snel boos en ontplof regelmatig
  • Ik kan me niet concentreren
  • Ik ben heel stil in de klas en zou wel wat meer willen zeggen
  • Ik word zo moe of juist druk van al die prikkels

Als je je hierin herkent, dan gaan we nog steeds op avontuur. Het wordt leuk, uitdagend, maar ook spannend, misschien eng. Ja dat klopt allemaal. Je kunt ‘je probleem’ vergelijken met een schip. Jij bent de kapitein en om ‘jouw schip’ goed te leren besturen heb je kennis, hulpmiddelen en oefening nodig.

Samen met mij ‘vaar’ je uit om een oplossing te vinden. Op reis leer je dat er verschillende hulpmiddelen zijn. Middelen waarvan je misschien nog niet weet dat je ze hebt, of niet precies weet hoe ze werken. Zo is een schip niks zonder kompas. Ook jouw gevoel werkt mee als een kompas. Je leert hoe je jezelf kan ‘redden’ in de situaties die nu lastig voor je zijn. Je ervaart dat er vuurtorens zijn die je helpen om op de signalen te letten. En al die tijd houd je je ogen op je doel gericht.

Samen vinden wij de juiste koers

En net als op een schip vaar je nooit alleen. Zo is het met ‘jouw probleem’ ook. Je krijgt hulp van mij, maar ook zeker van jouw ouders. Misschien ook van broertjes en zusjes of jouw leerkracht. En vergeet vooral jezelf niet. Jij kan ook heel veel! Samen vinden wij de juiste koers. En als de reis erop zit en je met nieuwe ervaringen je veilige haven binnen vaart, dan kan natuurlijk de vlag uit!

Aan de slag

Bij kinderen werk ik met emotiespel of creatieve werkvormen. Door spel, tekenen, kleien, enz. leer ik kinderen hoe ze met de ongewenste emotie om kunnen gaan. Dit zorgt ervoor dat kinderen zelf weer de controle krijgen over hun emotie en daarmee hun gedrag. Zo leren kinderen de signalen van zichzelf te herkennen. Ik geef handvatten en oefeningen. Kinderen leren snel, dus het is best mogelijk dat als één ‘probleem’ is aangepakt, de rest vanzelf positief mee verandert. Of dat je kind al heeft geleerd hoe hij of zij zelf de stappen kan toepassen in een vergelijkbare situatie.

Aan het eind van elke coaching sessie spreek ik samen met jou als ouder en jouw kind door wat we gedaan hebben en wat de mogelijke oefeningen zijn. Bij coaching op school bel of mail ik jou als ouder.